RANCANGAN PELAJARAN TAHUNAN SEKOLAH KEBANGSAAN
MINGGU | FOKUS PENDIDIKAN JASMANI TAHUN 1 (KSSR) | STANDARD KANDUNGAN | STANDARD PEMBELAJARAN | CATATAN/EMK |
1 | MINGGU TRANSISI | |||
2 | MINGGU TRANSISI | |||
3 | Kesedaran Tubuh Badan Contoh aktiviti: 1. Membentuk badan 2. Aktiviti imbangan 3. Pemindahan berat badan 4. Aktiviti layangan | Konsep Pergerakan Berkebolehan melakukan pelbagai pergerakan berdasarkan konsep pergerakan. | 1.1.1 Melakukan pergerakan yang melibatkan kesedaran tubuh dari segi bentuk dan imbangan. 2.1.1 Mengenal pasti kesedaran tubuh dari segi bentuk, imbangan, pemindahan berat badan dan layangan. 5.1.1 Membuat persediaan diri sebelum, semasa dan selepas melakukan aktiviti Pendidikan Jasmani. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Bentuk perkataan EMK: Kreativiti & Inovasi Modul: m/s : 1 - 4 |
Kesedaran Ruang Contoh aktiviti: 1. Bergerak dalam ruang besar 2. Bergerak dalam ruang kecil | Konsep Pergerakan Berkebolehan melakukan aktiviti fizikal berpandukan konsep pergerakan. | 1.1.2 Melakukan pergerakan yang melibatkan kesedaran ruang diri, ruang am dan batasan ruang dalam pelbagai arah dan aras yang berbeza. 2.1.2 Mengenal pasti ruang diri. 2.1.3 Mengenal pasti ruang am. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Burung dalam sangkar EMK: Kreativiti & Inovasi Modul: m/s : 5 - 8 | |
4 | Kesedaran Ruang Contoh aktiviti: 1. Berlari zig-zag 2. Pergerakan ke pelbagai arah | Konsep Pergerakan Berkebolehan melakukan aktiviti fizikal berpandukan konsep pergerakan. | 1.1.2 Melakukan pergerakan yang melibatkan kesedaran ruang diri, ruang am dan batasan ruang dalam pelbagai arah dan aras yang berbeza. 1.1.5 Melakukan pergerakan dalam laluan lurus, berlengkok dan zig zag. 2.1.2 Mengenal pasti ruang diri. 2.1.3 Mengenal pasti ruang am. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Burung dalam sangkar EMK: Kreativiti & Inovasi Modul: m/s : 5 - 8 |
| Arah Pergerakan dan Laluan Contoh aktiviti: 1. Memandu kereta 2. Bergerak dalam gelung besar 3. Anak kanggaru 4. Halangan | Konsep Pergerakan Berkebolehan melakukan pelbagai pergerakan berdasarkan konsep pergerakan. F | 1.1.4 Menukar arah dari hadapan ke belakang dan kiri ke kanan mengikut tempo, irama dan isyarat. 2.1.4 Mengenal pasti arah pergerakan kiri, kanan, hadapan, belakang, atas dan bawah. 5.3.1 Berkomunikasi secara berkesan semasa melakukan aktiviti fizikal. | Pemerhatian / Pentaksiran Persembahan : Reka cipta dan bergerak EMK: Kreativiti & Inovasi Modul: m/s : 9 - 11 |
5 | Arah Pergerakan dan Laluan Contoh aktiviti: 1. Anak kanggaru 2. Halangan | Konsep Pergerakan Berkebolehan melakukan pelbagai pergerakan berdasarkan konsep pergerakan. F | 1.1.4 Menukar arah dari hadapan ke belakang dan kiri ke kanan mengikut tempo, irama dan isyarat. 2.1.4 Mengenal pasti arah pergerakan kiri, kanan, hadapan, belakang, atas dan bawah. 5.3.1 Berkomunikasi secara berkesan semasa melakukan aktiviti fizikal. | Pemerhatian / Pentaksiran Persembahan: Reka cipta dan bergerak EMK: Kreativiti & Inovasi Modul: m/s : 9 - 11 |
| Pelbagai Kelajuan Contoh aktiviti: 1. Bergerak perlahan dan pantas 2. Bergerak ringan dan berat 3. Bergerak lembut dan kuat | Konsep Pergerakan Berkebolehan melakukan pergerakan dalam pelbagai kelajuan. | 1.1.6 Melakukan pergerakan yang berbeza kelajuan berdasarkan tempo, irama dan isyarat. 1.1.7 Melakukan pergerakan yang berbeza antara perlahan dengan pantas, ringan dengan berat dan lembut dengan kuat. 2.1.4 Mengenal pasti arah pergerakan kiri, kanan, hadapan, belakang, atas dan bawah. 5.4.2 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti dalam kumpulan. | Pemerhatian / Pentaksiran EMK: Kreativiti & Inovasi Modul: m/s : 12 - 14 |
6 | Berjalan Contoh aktiviti: 1. Melakukan pergerakan berjalan secara bebas | Pergerakan Lokomotor Berkebolehan melakukan kemahiran berjalan. | 1.2.1 Melakukan pergerakan berjalan. 2.1.4 Mengenal pasti arah pergerakan kiri, kanan, hadapan, belakang, atas dan bawah. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani. 5.2.2 Menerima cabaran, kemenangan dan kekalahan dalam permainan. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Berjalan melepasi halangan EMK: Kreativiti & Inovasi Modul: m/s : 15 - 17 |
Berlari Contoh aktiviti: 1. Berlari bebas 2. Berlari dengan pelbagai cara 3. Berlari pelbagai arah | Pergerakan Lokomotor Berkebolehan melakukan kemahiran berlari dengan betul. | 1.2.1 Melakukan pergerakan berlari dalam pelbagai arah, aras, laluan, satah dan kelajuan dengan rakan dan alatan. 2.1.4 Mengenal pasti arah pergerakan kiri, kanan, hadapan, belakang, atas dan bawah. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani. 5.2.2 Menerima cabaran, kemenangan dan kekalahan dalam permainan. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Berlari melepasi pelbagai halangan EMK: Kreativiti & Inovasi Modul: m/s : 18 - 20 | |
7 | Mencongklang (Galloping) Contoh aktiviti: 1. Mencongklang bebas 2. Meniru pergerakan ketua 3. Mencongklang laluan zig-zag | Pergerakan Lokomotor Berkebolehan melakukan pergerakan mencongklang dengan lakuan yang betul. | 1.1.5 Melakukan pergerakan dalam laluan lurus, bengkok dan zig zag. 1.2.1 Melakukan pergerakan mencongklang. 2.2.1 Menyatakan pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor. 5.4.2 Memperlihatkan rasa seronok semasa melakukan aktiviti dalam kumpulan. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Menembak kuda EMK: Kreativiti & Inovasi Modul: m/s : 21 - 23 |
Berskip Contoh aktiviti: 1. Berskip bebas 2. Skip mengikut tempo 3. Berskip mengikut ketua | Pergerakan Lokomotor Berkebolehan melakukan pergerakan berskip dengan betul. | 1.2.1 Melakukan pergerakan berskip. 2.2.3 Membezakan tempo dalam pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor. 5.3.1 Berkomunikasi secara berkesan semasa melakukan aktiviti fizikal. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Skip mencari harta EMK: Kreativiti & Inovasi Modul: m/s : 24 - 26 | |
8 | Melompat Contoh aktiviti: 1. Melompat dan mendarat 2. Melompat pelbagai arah 3. Melompat sungai | Pergerakan Lokomotor Berkebolehan melakukan pergerakan melompat dengan lakuan yang betul. | 1.2.1 Melakukan pergerakan melompat. 1.2.2 Melakukan pergerakan melompat dengan menggunakan kedua-dua belah kaki atau sebelah kaki dan mendarat menggunakan kedua- dua belah kaki dengan lutut difleksi. 2.2.1 Menyatakan pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani dan bersedia menerima cabaran. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Lompat isyarat Modul: m/s : 27- 30 |
Melompat sebelah kaki (Hopping) Contoh aktiviti: 1. Laga ayam 2. Lompat setempat | Pergerakan Lokomotor Berkebolehan melakukan pergerakan melompat sebelah kaki dengan betul. | 1.2.1 Melakukan pergerakan melompat sebelah kaki. 2.2.1 Menyatakan jenis pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani. 5.4.1 Melakukan aktiviti secara berpasangan. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Ketingting berganti-ganti EMK: Kreativiti & Inovasi Modul: m/s : 31 - 34 | |
9 | UJIAN PENILAIAN PRESTASI 1 | |||
10 | Melompat sebelah kaki (Hopping) Contoh aktiviti: 1. Lompat tinggi 2. Lompat satu kaki melepasi tali | Pergerakan Lokomotor Berkebolehan melakukan pergerakan melompat sebelah kaki dengan betul. | 1.2.1 Melakukan pergerakan melompat sebelah kaki. 2.2.1 Menyatakan jenis pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani. 5.4.1 Melakukan aktiviti secara berpasangan. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Ketingting berganti-ganti Modul: m/s : 31 - 34 |
Melonjak (Leaping) Contoh aktiviti: 1. Melonjak melepasi tali 2. Melonjak melepasi 1, 2 dan 3 tali 3. Melonjak melepasi tali berturur-turut | Pergerakan Lokomotor Berkebolehan melakukan pergerakan melonjak dengan lakuan yang betul. | 1.2.1 Melakukan pergerakan melonjak. 2.2.1 Menyatakan pergerakan lokomotor dan bukan okomotor. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani dan bersedia menerima cabaran. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Menyeberang sungai Modul: m/s : 35 - 37 | |
11 | Menggelongsor Contoh aktiviti: 1. Bergerak dalam bulatan 2. Menggelongsor individu 3. Menggelongsor kumpulan | Pergerakan Lokomotor Berkebolehan melakukan pergerakan menggelongsor dengan lakuan yang betul. | 1.2.1 Melakukan pergerakan menggelongsor. 2.2.1 Menyatakan jenis pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor. 2.2.3 Membezakan tempo pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasman. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan Kecil: Galah panjang ubahsuai EMK: Kreativiti & Inovasi Modul: m/s : 38 - 40 |
| Lokomotor berirama (1) Contoh aktiviti: 1. Bergerak mengikut detik 2. Berpasangan mengikut detik 3. Bulatan besar | Pergerakan Berirama Berkebolehan melakukan pelbagai pergerakan lokomotor dengan lakuan yang betul mengikut irama. | 1.2.5 Melakukan pergerakan lokomotor mengikut irama. 2.2.3 Membezakan tempo dalam pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani dan bersedia menerima cabaran. 5.3.1 Berkomunikasi secara berkesan semasa melakukan aktiviti fizikal. | Pemerhatian / Pentaksiran Persembahan: Rangkaian lokomotor EMK: Kreativiti & Inovasi Modul: m/s : 41 - 43 |
12 | Lokomotor berirama (2) Contoh aktiviti: 1. ‘Cabaran Tali’ 2. Lokomotor berirama | Pergerakan Berirama Berkebolehan melakukan pelbagai pergerakan lokomotor asas dengan lakuan yang betul mengikut irama. | 1.2.5 Melakukan pergerakan lokomotor mengikut irama. 2.2.3 Membezakan pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor mengikut tempo. 5.1.2 Menggunakan alatan bersama- sama dan menunggu giliran semasa menjalankan aktiviti. 5.4.1 Melakukan aktiviti secara berpasangan. 5.4.2 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti dalam kumpulan. | Pemerhatian / Pentaksiran Persembahan: Bentuk tali dan bergerak EMK: Kreativiti & Inovasi Modul: m/s : 44 - 47 |
Meregang, menolak dan menarik Contoh aktiviti: 1. Meregang 2. Menarik 3. Menolak 4. Menolak, menarik & meregang | Pergerakan Bukan Lokomotor Berkebolehan melakukan aktiviti meregang, menolak dan menarik dengan lakuan yang betul. | 1.3.1 Melakukan pergerakan meregang, menolak dan menarik. 5.3.2 Melakukan pergerakan bukan lokomotor dalam pelbagai satah, aras, aliran dan daya dengan rakan dan alatan. 2.2.1 Menyatakan pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor. 5.4.1 Melakukan aktiviti secara berpasangan. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Putaran gelung Modul: m/s : 48 - 51 | |
13 | Membongkok dan mengayun Contoh aktiviti: 1. Membongkok 2. Mengayun 3. Refleksi berpasangan | Pergerakan Bukan Lokomotor Berkebolehan melakukan aktiviti membongkok dan mengayun dengan lakuan yang betul. | 1.3.1 Melakukan pergerakan membongkok dan mengayun. 1.3.2 Melakukan pergerakan bukan lokomotor dalam pelbagai satah, aras, aliran dan daya dengan rakan dan objek. 2.2.1 Menyatakan jenis pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor. 5.3.1 Berkomunikasi antara murid dengan murid semasa melakukan aktiviti fizikal. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Bola celah kaki Modul: m/s : 52 - 54 |
Mengilas dan memusing Contoh aktiviti: 1. Mengilas tangan dan badan 2. Mengilas 3. Memusing | Pergerakan Bukan Lokomotor Berkebolehan melakukan aktiviti mengilas dan memusing dengan lakuan yang betul. | 1.3.1 Melakukan pergerakan mengilas dan memusing. 1.3.2 Melakukan pergerakan bukan lokomotor dalam pelbagai satah, aras, aliran dan daya dengan rakan dan objek. 2.2.1 Menyatakan jenis pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor. 5.4.1 Melakukan aktiviti secara berpasangan. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Siapa cepat Modul: m/s : 55 - 57 | |
14 | Mengimbang dan meringkuk Contoh aktiviti: 1. Mengimbang badan 2. Imbangan tapak luas & kecil 3. Imbangan anggota badan 4. Meringkuk | Pergerakan Bukan Lokomotor Berkebolehan melakukan aktiviti mengimbang dan meringkuk dengan lakuan yang betul. | 1.3.1 Melakukan pergerakan mengimbang dan meringkuk. 1.3.2 Melakukan pergerakan bukan lokomotor dalam pelbagai satah, aras, aliran dan daya dengan rakan dan alatan. 2.2.1 Menyatakan jenis pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor. 5.4.2 Memperlihatkan rasa seronok semasa melakukan aktiviti dalam kumpulan. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Meneroka peta imbangan Modul: m/s : 58 - 61 |
Pergerakan bukan lokomotor berirama Contoh aktiviti: 1. Menyanyi dan menepuk tangan 2. Pergerakan bukan lokomotor mengikut detik | Pergerakan Bukan Lokomotor Berkebolehan melakukan pelbagai pergerakan bukan lokomotor dengan lakuan yang betul mengikut irama. Lirik Lagu ‘Sentuh Kaki’. | 1.3.3 Melakukan pergerakan bukan lokomotor mengikut irama. 2.2.3 Membezakan tempo pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor. 5.4.2 Memperlihatkan rasa seronok semasa melakukan aktiviti dalam kumpulan. | Pemerhatian / Pentaksiran Persembahan: Bulatan berirama EMK: Kreativiti & Inovasi Modul: m/s : 62 - 64 | |
15 | Tarian itik Contoh aktiviti: 1. Tarian itik 2. Tari lagu | Kemahiran berirama Berkebolehan melakukan pelbagai kemahiran pergerakan mengikut irama. | 1.5.1 Meniru pergerakan pelbagai watak mengikut irama dan muzik. 2.4.1 Mengenal pasti pergerakan yang ditiru daripada pergerakan pelbagai watak mengikut irama. 5.3.1 Berkomunikasi secara berkesan semasa melakukan aktiviti fizikal. 5.4.2 Memperlihatkan rasa seronok semasa melakukan aktiviti dalam kumpulan. | Pemerhatian / Pentaksiran Persembahan: Tarian itik EMK: Kreativiti & Inovasi Modul: m/s : 65 - 68 |
‘I Love My Body’ Contoh aktiviti: 1. Menyanyi lagu 2. Tarian ‘I Love My Body’ 3. Tiru saya | Kemahiran berirama Berkebolehan melakukan pelbagai kemahiran pergerakan mengikut irama. | 1.5.1 Meniru pergerakan pelbagai watak mengikut irama dan muzik. 2.4.1 Mengenal pasti pergerakan yang ditiru daripada pergerakan pelbagai watak mengikut irama. 5.3.1 Berkomunikasi secara berkesan semasa melakukan aktiviti fizikal. 5.4.2 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti dalam kumpulan. | Pemerhatian / Pentaksiran Persembahan: Cipta sendiri EMK: TMK / Kreativiti & Inovasi Modul: m/s : 69 - 72 | |
16 | Balingan bawah tangan Contoh aktiviti: 1. Lambung dan tangkap 2. Lambung dan tangkap pundi kacang berpasangan 3. Lambung dan tangkap melepasi tali | Manipulasi alatan Berkebolehan melakukan kemahiran balingan bawah tangan dengan lakuan yang betul. | 1.4.1 Melakukan balingan bawah tangan. 1.4.3 Menangkap atau menerima alatan yang dilontar secara perlahan dengan lakuan yang betul. 2.3.1 Mengenal pasti corak pergerakan yang melibatkan kemahiran balingan bawah tangan. 5.4.2 Memperlihatkan rasa seronok semasa melakukan aktiviti dalam kumpulan. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Lambung dan tangkap pundi kacang Modul: m/s : 76 - 78 |
Balingan atas kepala (1) Contoh aktiviti: 1. Mengena sasaran 2. Berapa jauh? 3. Balingan ke sasaran | Manipulasi alatan Berkebolehan melakukan kemahiran balingan atas kepala dengan lakuan yang betul. | 1.4.2 Melakukan balingan atas kepala. 2.3.1 Mengenal pasti corak pergerakan yang melibatkan kemahiran balingan atas kepala. 5.1.3 Mematuhi arahan guru dan mengenal peraturan keselamatan di tempat melakukan aktiviti. 5.2.2 Menerima cabaran, kemenangan dan kekalahan dalam permainan. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Pertandingan baling pundi kacang Modul: m/s : 79 - 82 | |
17 | Balingan atas kepala (2) Contoh aktiviti: 1. Melantun bola kepada rakan 2. Baling bola atas kepala | Manipulasi alatan Berkebolehan melakukan kemahiran balingan atas kepala dengan lakuan yang betul. | 1.4.2 Melakukan balingan atas kepala. 1.4.3 Melakukan balingan atas kepala dengan dua tangan. 2.3.1 Mengenal pasti corak pergerakan yang melibatkan kemahiran balingan atas kepala. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: ‘Pin ball’ bulatan Modul: m/s : 84 - 86 |
Menangkap bola Contoh aktiviti: 1. Menangkap bola 2. Menangkap bola yang digolek | Manipulasi alatan Berkebolehan menangkap atau menerima objek yang dilontar perlahan dengan lakuan yang betul. | 1.4.3 Menangkap atau menerima alatan yang dilontar secara perlahan dengan lakuan yang betul. 2.3.4 Menyatakan kedudukan jari dan tangan yang betul semasa menangkap atau menerima alatan. 5.4.1 Melakukan aktiviti secara berpasangan. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Anak monyet Modul: m/s : 87 - 91 | |
18 | Menangkap bola Contoh aktiviti: 1. Menangkap bola yang dilantun 2. Menangkap bola yang dilambung | Manipulasi alatan Berkebolehan menangkap atau menerima objek yang dilontar perlahan dengan lakuan yang betul. | 1.4.3 Menangkap atau menerima alatan yang dilontar secara perlahan dengan lakuan yang betul. 2.3.4 Menyatakan kedudukan jari dan tangan yang betul semasa menangkap atau menerima alatan. 5.4.1 Melakukan aktiviti secara berpasangan. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Anak monyet Modul: m/s : 87 - 91 |
Saya lambung dan tangkap Contoh aktiviti: 1. Lambung dan tangkap bola pelbagai saiz 2. Melambung dan berjalan 3. Melambung dan berlari | Manipulasi alatan Menangkap bola yang dilambung. | 1.4.4 Menangkap bola yang dilambung sendiri. 2.3.2 Menyatakan kedudukan badan semasa melambung alatan. 2.3.4 Menyatakan kedudukan jari dan tangan yang betul semasa menangkap atau menerima bola. 5.4.2 Memperlihatkan rasa seronok semasa melakukan aktiviti dalam kumpulan. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Bola lambung Modul: m/s : 92 - 94 | |
19 | PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN | |||
20 | Menendang bola (1) Contoh aktiviti: 1. Menendang bola statik ke sasaran | Manipulasi alatan Berkebolehan melakukan tendangan bola. | 1.4.6 Menendang bola dan seterusnya berlari ke hadapan. 2.1.3 Mengenal pasti ruang am. 5.2.2 Menerima cabaran, kemenangan dan kekalahan dalam permainan 5.4.2 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti dalam kumpulan. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Golf sepak Modul: m/s : 95 - 97 |
Menendang bola (2) Contoh aktiviti: 1. Menendang bola bergolek | Manipulasi alatan Berkebolehan melakukan kemahiran menendang bola. | 1.1.5 Melakukan pergerakan dalam laluan lurus berlengkok dan zig zag. 1.4.5 Menendang bola yang digolek. 2.3.5 Mengenal pasti kedudukan kaki semasa menendang. 5.4.1 Melakukan aktiviti secara berpasangan. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Zig-zag Modul: m/s :98 - 100 | |
21 | Memukul belon Contoh aktiviti: 1. Memukul belon 2. Belon angkasa | Manipulasi alatan Berkebolehan melakukan kemahiran memukul belon menggunakan anggota badan. | 1.4.7 Memukul belon ke atas menggunakan tangan,lengan dan kaki berterusan. 2.3.8 Mengenal pasti titik kontak atau sentuh pada objek yang dipukul. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Belonminton Modul: m/s :101 - 103 |
Memukul belon dengan alatan Contoh aktiviti: 1. Menimang belon dengan tangan 2. Memukul belon dengan pemukul 3. Menghantar kepada rakan | Manipulasi alatan Berkebolehan melakukan kemahiran memukul belon dengan alatan. | 1.4.8 Memukul belon ke atas menggunakan alatan. 2.3.8 Mengenal pasti titik kontak atau sentuh pada objek yang dipukul. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani dan bersedia menerima cabaran. 5.3.1 Berkomunikasi antara murid dengan murid semasa melakukan aktiviti fizikal. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Dengar dan pukul Modul: m/s :104 - 107 | |
22 | Kelecek bola dengan tangan Contoh aktiviti: 1. Melantun setempat 2. Mengelecek mengelilingi bulatan | Manipulasi alatan Berkebolehan melakukan kemahiran mengelecek bola menggunakan satu tangan. | 1.1.5 Melakukan pergerakan dalam lurus, berlengkok dan zig zag. 1.4.10 Mengelecek bola berterusan menggunakan satu tangan. 2.3.6 Mengenal pasti pergerakan jari tangan semasa mengelecek bola. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani dan bersedia menerima cabaran. 5.3.1 Berkomunikasi antara murid dengan murid semasa melakukan aktiviti fizikal. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Kelecek dan tuju sasaran Modul: m/s :108 - 110 |
| Kelecek bola dengan kaki Contoh aktiviti: 1. Kelecek dalam kawasan 2. Kelecek ke gelung 3. Kelecek bola antara gelung | Manipulasi alatan Berkebolehan kemahiran mengelecek bola dengan kaki. | 1.4.9 Mengelecek bola ke depan menggunakan bahagian dalam kaki. 2.3.7 Mengenal pasti kedudukan kaki semasa mengelecek. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani dan bersedia menerima cabaran. 5.3.1 Berkomunikasi antara murid dengan murid semasa melakukan aktiviti fizikal. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Kelecek dan sentuh Modul: m/s :111 - 113 |
23 | Sokongan badan Contoh aktiviti: 1. Sokongan hadapan 2. Sokongan belakang 3. Sokongan sisi 4. Sokongan “V” | Gimnastik Asas Berkebolehan melakukan kawalan badan dan sokongan badan dalam pergerakan. | 1.7.1 Melakukan imbangan dan sokongan dengan bahagian badan secara statik dan dinamik. 1.7.2 Melakukan imbangan dengan tiga, dua dan satu tapak sokongan bahagian badan. 2.6.1 Mengenal pasti tapak sokongan. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani dan bersedia menerima cabaran. | Pemerhatian / Pentaksiran Persembahan: Bergerak seperti haiwan Modul: m/s :114 - 118 |
| Kawalan badan dan sokongan Contoh aktiviti: 1. Dirian di atas bebola kaki 2. Berdiri satu kaki 3. Ayunan kaki | Gimnastik Asas Berkebolehan melakukan kawalan badan dan sokongan badan dalam pergerakan. | 1.7.1 Melakukan imbangan dan sokongan dengan bahagian badan secara statik. 2.6.1 Mengenal pasti tapak sokongan. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani dan bersedia menerima cabaran. | Pemerhatian / Pentaksiran Persembahan: Imbangan mengikut muzik Modul: m/s :119 - 122 |
24 | Hambur dan pendaratan Contoh aktiviti: 1. Melompat aksi haiwan | Gimnastik Asas Berkebolehan melakukan hambur dan pendaratan. | 1.6.1 Melakukan hambur menggunakan kaki. 1.6.2 Melakukan hambur pelbagai arah menggunakan kaki dan tangan. 2.5.1 Mengenal pasti pergerakan serta merta. 2.5.2 Mengenal pasti lakuan mendarat yang betul. 5.4.2 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti dalam kumpulan. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Arnab dan lobak merah EMK: Kreativiti & Inovasi Modul: m/s :123 - 125 |
Guling balak Contoh aktiviti: 1. Menelentang dan meniarap 2. Lengan sentuh telinga 3. Tukar posisi dan mengguling | Gimnastik Asas Berkebolehan melakukan kemahiran guling balak. | 1.8.2 Melakukan guling balak berterusan. 2.7.2 Mengenal pasti kedudukan badan semasa melakukan guling balak. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani dan bersedia menerima cabaran. | Pemerhatian / Pentaksiran Persembahan: Guling balak berterusan Modul: m/s :126 - 128 | |
25 | Putaran gasing Contoh aktiviti: 1. Demontrasi putaran gasing 2. Putaran badan 3. Putaran dengan alatan | Gimnastik Asas Berkebolehan melakukan kemahiran putaran gasing dengan lakuan yang betul. | 1.8.1 Melakukan putaran menegak. 2.7.1 Menyatakan bahagian anggota badan yang boleh digunakan untuk melakukan putaran menegak. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani dan bersedia menerima cabaran. | Pemerhatian / Pentaksiran Persembahan: Putaran pelbagai aras Modul: m/s :129 - 131 |
| Putaran telur Contoh aktiviti: 1. Jongkang-jongket 2. Oleng kiri kanan 3. Bola besar | Gimnastik Asas Berkebolehan melakukan kemahiran putaran telur. | 1.8.3 Melakukan putaran telur. 2.7.3 Menyatakan kedudukan badan untuk menghasilkan putaran telur. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani dan bersedia menerima cabaran. | Pemerhatian / Pentaksiran Persembahan: Oleng telur Modul: m/s :132 - 134 |
26 | Pukul berapa ‘Datuk Harimau’ Contoh aktiviti: 1. Lari dan mengelak 2. Lari dan masuk gelung rotan | Kesenggangan Berkebolehan mengaplikasi kemahiran motor kasar untuk melakukan permainan tradisional ‘Pukul berapa Datuk Harimau’. | 1.10.1 Menggunakan kemahiran berlari dan mengelak semasa melakukan permainan tradisional ‘Pukul Berapa Datuk Harimau’. 2.9.1 Mengenal pasti cara bermain permainan tradisional. 5.4.2 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti dalam kumpulan. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Pukul berapa ‘Datuk Harimau’ Modul: m/s :135 - 138 |
‘Batu Seremban’ Contoh aktiviti: 1. Penerangan permainan ‘Batu Seremban’ 2. Bermain ‘Batu Seremban’ mengikut kumpulan dan dalam kawasan masing-masing | Rekreasi Berkebolehan bermain permainan tradisional ‛Batu Seremban’. | 1.10.1 Menggunakan kemahiran melambung dan menyambut semasa melakukan permainan tradisional ‘Batu Seremban’. Mengenal pasti cara bermain permainan tradisional. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani dan bersedia menerima cabaran. | Pemerhatian / Pentaksiran Modul: m/s :139 - 143 | |
27 | ‘Istana pasir’ Contoh aktiviti: 1. Persembahan kumpulan | Rekreasi Berkebolehan mereka cipta ‘Istana Pasir’. | 1.10.2 Menggunakan kemahiran motor halus dalam permainan rekreasi yang melibatkan membina Istana Pasir. 2.9.2 Menjana idea kreatif semasa melakukan aktiviti membina ‛Istana Pasir’. 5.1.3 Mematuhi arahan guru dan mengenal peraturan keselamatan di tempat melakukan aktiviti. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani dan bersedia menerima cabaran. | Pemerhatian / Pentaksiran EMK: Kreativiti & Inovasi Modul: m/s :144 - 145 |
Mereka cipta objek Contoh aktiviti: 1. Mengasingkan plastisin atau blok mainan mengikut saiz dan bentuk 2. Membentuk perkataan 3. Mereka cipta objek pilihan | Rekreasi Berkebolehan mengaplikasi kemahiran motor halus untuk melakukan aktiviti blok mainan atau plastisin. | 1.10.2Menggunakan kemahiran motor halus dalam permainan mereka cipta objek menggunakan plastisin atau blok mainan. 2.9.2 Menjana idea kreatif semasa melakukan aktiviti mereka cipta objek menggunakan plastisin atau blok mainan. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani dan bersedia menerima cabaran. | Pemerhatian / Pentaksiran EMK: Kreativiti & Inovasi Modul: m/s :146 - 148 | |
28 | Memanaskan badan (1) Contoh aktiviti: 1. Pengesan kadar denyutan nadi 2. Denyutan nadi dan aktiviti memanaskan badan | Konsep kecergasan Berkebolehan melakukan pelbagai jenis aktiviti yang boleh meningkatkan kadar nadi. | 3.1.1 Melakukan pelbagai jenis aktiviti seperti berjalan, berlari dan regangan yang boleh meningkatkan suhu badan dan otot, kadar pernafasan dan kadar nadi. 4.1.1 Mengenal pasti aktiviti memanaskan dan menyejukkan badan. 4.1.4 Menyatakan keperluan air sebelum, semasa dan selepas melakukan aktiviti fizikal. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani dan bersedia menerima cabaran. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Ikut ketua Modul: m/s :164 - 166 |
| Memanaskan badan (2) Contoh aktiviti: 1. Capai awan 2. Patung kain 3. Lunges ke sisi 4. Separa cangkung 5. Kipas kapal terbang | Konsep kecergasan Berkebolehan melakukan pelbagai jenis aktiviti yang boleh meningkatkan suhu badan dan otot, kadar pernafasan dan kadar nadi. | 3.1.1 Melakukan pelbagai jenis aktiviti seperti berjalan, berlari dan regangan yang boleh meningkatkan suhu badan dan otot, kadar pernafasan dan kadar nadi. 4.1.2 Mengetahui kedudukan dan urutan aktiviti memanaskan dan menyejukkan badan dalam melakukan aktiviti fizikal. 4.1.3 Mengetahui keperluan memanaskan dan menyejukkan badan. 5.4.2 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti dalam kumpulan. | Pemerhatian / Pentaksiran Persembahan: ‘Jantung ku’ Modul: m/s :167 - 170 |
29 | Jantungku sihat Contoh aktiviti: 1. Permainan kejar-mengejar 2. Pergerakan beralun | Kapasiti aerobik Berkebolehan melakukan aktiviti yang membina kapasiti aerobik. | 3.2.1 Melakukan aktiviti berterusan dalam jangka masa yang ditetapkan. 4.2.1 Mengetahui jantung sebagai organ yang penting dalam badan. 5.4.2 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti dalam kumpulan. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Memukat ikan EMK: Kreativiti & Inovasi Modul: m/s :171 - 173 |
| Jantungku aktif Contoh aktiviti: 1. Berlari ikut bentuk 2. Melompat 3. Lari dan membentuk formasi | Kapasiti aerobik Berkebolehan melakukan aktiviti yang meningkatkan kapasiti aerobik. | 3.2.1 Melakukan aktiviti berterusan dalam jangka masa yang ditetapkan. 4.2.2 Menyatakan hubungan antara jantung dengan paru-paru semasa melakukan aktiviti fizikal. 5.4.2 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti dalam kumpulan. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil Tiga serangkai Modul: m/s :174 - 177 |
30 | UJIAN PENILAIAN PRESTASI 2 | |||
31 | Jantungku cergas Contoh aktiviti: 1. Berlari dan lompat bintang | Kapasiti aerobik Berkebolehan melakukan aktiviti yang membina kapasiti aerobik. | 1.2.4 Melakukan lompat tali yang diayun berulang-ulang oleh dua orang rakan. 3.2.1 Melakukan aktiviti berterusan dalam jangka masa yang ditetapkan. 4.2.3 Menyatakan senaman yang boleh menguatkan jantung. 5.4.2 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti dalam kumpulan. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Jantungku cergas Modul: m/s :178 - 181 |
Jantungku cergas Contoh aktiviti: 1. Cuit sakit 2. Lompat putaran tali | Kapasiti aerobik Berkebolehan melakukan aktiviti yang membina kapasiti aerobik. | 1.2.4 Melakukan lompat tali yang diayun berulang-ulang oleh dua orang rakan. 3.2.1 Melakukan aktiviti berterusan dalam jangka masa yang ditetapkan. 4.2.3 Menyatakan senaman yang boleh menguatkan jantung. 5.4.2 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti dalam kumpulan. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Jantungku cergas Modul: m/s :178 - 181 | |
32 | Kelenturan Contoh aktiviti: 1. Regangan statik 2. Regangan dinamik berpasangan | Kelenturan Berkebolehan melakukan aktiviti kelenturan. | 3.3.1 Melakukan aktiviti regangan dinamik dan statik pada otot-otot utama. 4.3.1 Mengetahui teknik regangan yang betul. 5.4.2 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti dalam kumpulan. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Kucing masuk terowong Modul: m/s :182 - 185 |
Kelenturan dengan bola Contoh aktiviti: 1. Regangan dinamik dan statik 2. Regangan berpasangan | Kelenturan Berkebolehan melakukan aktiviti kelenturan dengan bola. | 3.3.1 Melakukan aktiviti regangan dinamik dan statik pada otot-otot utama. 4.3.2 Mengenali pelbagai pergerakan yang betul untuk meningkatkan kelenturan pada sesuatu kumpulan otot. 4.3.3 Mengetahui bahawa aktiviti regangan dapat meningkatkan kecekapan fungsi otot. 5.1.3 Mematuhi arahan guru dan mengenal peraturan keselamatan di tempat melakukan aktiviti. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Regangan rahsia Modul: m/s :186 - 189 | |
33 | Saya kuat Contoh aktiviti: 1. Posisi sedia tekan tubi 2. Bergayut statik pada palang 3. Bergayut pada palang | Kekuatan dan daya tahan otot Berkebolehan melakukan aktiviti meningkatkan daya tahan dan kekuatan otot. | 3.4.1 Mengekalkan posisi sedia tekan tubi dalam suatu jangka masa. 3.4.5 Melakukan aktiviti bergayut dan meniti pada palang menggunakan tangan. 4.4.1 Menyatakan otot yang kuat mampu menghasilkan daya yang tinggi. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani dan bersedia menerima cabaran. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Sang rangkak kejar biawak Modul: m/s :190 - 192 |
| Ototku bekerja lama Contoh aktiviti: 1. Posisi separa cangkung 2. Melakukan ringkuk tubi separa | Kekuatan dan daya tahan otot Berkebolehan melakukan aktiviti meningkatkan daya tahan dan kekuatan otot. | 3.4.2 Mengekalkan posisi separa cangkung (half squat) dalam suatu jangka masa. 3.4.6 Melakukan ringkuk tubi separa. 4.4.2 Menyatakan bahawa melakukan aktiviti secara berulang-ulang dapat meningkatkan daya tahan otot. 4.4.3 Mengenal pasti otot utama pada bahagian badan semasa melakukan aktiviti kekuatan dan daya tahan otot. 5.4.2 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti dalam kumpulan. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Pertandingan menghantar bola Modul: m/s :193 - 195 |
34 | Ototku kuat Contoh aktiviti: 1. Duduk berdiri ke berdiri tanpa sokongan 2. Duduk di lantai ke berdiri tanpa sokongan 3. Baring dan membuai badan ke posisi duduk tanpa sokongan 4. Baring, duduk dan berdiri tanpa sokongan tangan | Kekuatan dan daya tahan otot Berkebolehan melakukan aktiviti meningkatkan daya tahan dan kekuatan otot. | 3.4.3 Melakukan pergerakan dari duduk ke berdiri tanpa sokongan. 3.4.4 Melakukan pergerakan dari baring ke duduk tanpa sokongan. 4.4.3 Mengenal pasti otot utama pada bahagian badan semasa melakukan aktiviti kekuatan dan daya tahan otot. 5.3.1 Berkomunikasi antara murid dengan murid semasa melakukan aktiviti fizikal. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Lumba melompat kanggaru berganti-ganti Modul: m/s :196 - 198 |
| Otot kuat dan bekerja lama Contoh aktiviti: 1. Mengawal pergerakan kaki yang ditolak 2. Berpasangan mengawal pergerakan tangan yang ditolak 3. Berpasangan mengawal pergerakan bahu yang ditolak 4. ‘Kluangman terbang’ | Kekuatan dan daya tahan otot Berkebolehan melakukan aktiviti meningkatkan daya tahan dan kekuatan otot. | 3.4.7 Melakukan aktiviti untuk membina otot teras badan (core muscle). 4.4.3 Mengenal pasti otot utama pada bahagian badan semasa melakukan aktiviti kekuatan dan daya tahan otot. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani dan bersedia menerima cabaran. 5.3.1 Berkomunikasi antara murid dengan murid semasa melakukan aktiviti fizikal. | Pemerhatian / Pentaksiran Modul: m/s :199 - 201 |
35 | Badan saya Contoh aktiviti: 1. Cara mengukur berat dan tinggi 2. Mengukur dalam kumpulan | Komposisi badan Mengenal pasti komposisi dan bentuk badan. | 3.5.1 Mengukur ketinggian dan menimbang berat. 4.5.1 Mengenal pasti komponen dalam badan iaitu tulang, otot, organ, tisu dan lemak. 4.5.2 Mengenal bentuk badan kurus, sederhana dan berlebihan berat badan. 5.3.1 Berkomunikasi antara murid dengan murid semasa melakukan aktiviti fizikal. 5.4.2 Memperlihatkan rasa seronok Melakukan aktiviti dalam kumpulan. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Siapa tinggi, siapa berat Modul: m/s :202 - 204 |
Kesedaran ruang Contoh aktiviti: 1. Bergerak dalam ruang besar 2. Bergerak dalam ruang kecil | Konsep pergerakan Berkebolehan melakukan aktiviti fizikal berpandukan konsep pergerakan. | 1.1.2 Melakukan pergerakan yang melibatkan kesedaran ruang diri, ruang am dan batasan ruang dalam pelbagai arah dan aras yang berbeza. 2.1.2 Mengenal pasti ruang diri. 2.1.3 Mengenal pasti ruang am. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Burung dalam sangkar Modul: m/s : 5 - 8 | |
36 | Kesedaran ruang Contoh aktiviti: 1. Berlari zig-zag 2. Pergerakan ke pelbagai arah | Konsep pergerakan Berkebolehan melakukan aktiviti fizikal berpandukan konsep pergerakan. | 1.1.2 Melakukan pergerakan yang melibatkan kesedaran ruang diri, ruang am dan batasan ruang dalam pelbagai arah dan aras yang berbeza. 1.1.5 Melakukan pergerakan dalam laluan lurus, berlengkok dan zig zag. 2.1.2 Mengenal pasti ruang diri. 2.1.3 Mengenal pasti ruang am. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Burung dalam sangkar Modul: m/s :5 - 8 |
Arah Pergerakan dan Laluan Contoh aktiviti: 1. Memandu kereta 2. Bergerak dalam gelung besar 3. Anak kanggaru | Konsep pergerakan Berkebolehan melakukan pelbagai pergerakan berdasarkan konsep pergerakan. F | 1.1.4 Menukar arah dari hadapan ke belakang dan kiri ke kanan mengikut tempo, irama dan isyarat. 2.1.4 Mengenal pasti arah pergerakan kiri, kanan, hadapan, belakang, atas dan bawah. 5.3.1 Berkomunikasi secara berkesan semasa melakukan aktiviti fizikal. | Pemerhatian / Pentaksiran Persembahan: Reka cipta dan bergerak EMK: Kreativiti & Inovasi Modul: m/s :9 - 11 | |
37 | Mencongklang (Galloping) Contoh aktiviti: 1. Mencongklang bebas 2. Meniru pergerakan ketua 3. Mencongklang laluan zig-zag | Pergerakan lokomotor Berkebolehan melakukan pergerakan mencongklang dengan lakuan yang betul. | 1.1.5 Melakukan pergerakan dalam laluan lurus, bengkok dan zig zag. 1.2.1 Melakukan pergerakan mencongklang. 2.2.1 Menyatakan pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor. 5.4.2 Memperlihatkan rasa seronok semasa melakukan aktiviti dalam kumpulan. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Menembak kuda EMK: Kreativiti & Inovasi Modul: m/s :21 - 23 |
| Berskip Contoh aktiviti: 1. Berskip bebas 2. Skip mengikut tempo 3. Berskip mengikut ketua | Pergerakan lokomotor Berkebolehan melakukan pergerakan berskip dengan betul. | 1.2.1 Melakukan pergerakan berskip. 2.2.3 Membezakan tempo dalam pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor. 5.3.1 Berkomunikasi secara berkesan semasa melakukan aktiviti fizikal. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Skip mencari harta Modul: m/s :24 - 26 |
38 | Melompat sebelah kaki (Hopping) Contoh aktiviti: 1. Lompat tinggi 2. Lompat satu kaki melepasi tali | Pergerakan lokomotor Berkebolehan melakukan pergerakan melompat sebelah kaki dengan betul. | 1.2.1 Melakukan pergerakan melompat sebelah kaki. 2.2.1 Menyatakan jenis pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani. 5.4.1 Melakukan aktiviti secara berpasangan. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Ketingting berganti-ganti Modul: m/s :31 - 34 |
Melonjak (Leaping) Contoh aktiviti: 1. Melonjak melepasi tali 2. Melonjak melepasi 1, 2 dan 3 tali 3. Melonjak melepasi tali berturut-turut | Pergerakan lokomotor Berkebolehan melakukan pergerakan melonjak dengan lakuan yang betul. | 1.2.1 Melakukan pergerakan melonjak. 2.2.1 Menyatakan pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani dan bersedia menerima cabaran. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Menyeberang sungai Modul: m/s :35 - 37 | |
39 | Menggelongsor Contoh aktiviti: 1. Bergerak dalam bulatan 2. Menggelongsor individu 3. Menggelongsor kumpulan | Pergerakan lokomotor Berkebolehan melakukan pergerakan menggelongsor dengan lakuan yang betul. | 1.2.1 Melakukan pergerakan menggelongsor. 2.2.1 Menyatakan jenis pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor. 2.2.3 Membezakan tempo pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani dan bersedia menerima cabaran. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Galah panjang ubahsuai Modul: m/s :38 - 40 |
Lokomotor berirama (1) Contoh aktiviti: 1. Bergerak mengikut detik 2. Berpasangan mengikut detik 3. Bulatan besar | Pergerakan berirama Berkebolehan melakukan pelbagai pergerakan lokomotor dengan lakuan yang betul mengikut irama. | 1.2.5 Melakukan pergerakan lokomotor mengikut irama. 2.2.3 Membezakan tempo dalam pergerakan lokomotor dan bukan lokomotor. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani. 5.3.1 Berkomunikasi antara murid dengan murid semasa melakukan aktiviti fizikal. | Pemerhatian / Pentaksiran Persembahan: Rangkaian lokomotor Modul: m/s :41 - 43 | |
40 | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN | |||
41 | Menangkap bola Contoh aktiviti: 1. Menangkap bola yang dilantun 2. Menangkap bola yang dilambung | Manipulasi alatan Berkebolehan menangkap atau menerima objek yang dilontar perlahan dengan lakuan yang betul. | 1.4.3 Menangkap atau menerima alatan yang dilontar secara perlahan dengan lakuan yang betul. 2.3.4 Menyatakan kedudukan jari dan tangan yang betul semasa menangkap atau menerima alatan. 5.4.1 Melakukan aktiviti secara berpasangan. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Anak monyet Modul: m/s :87 - 90 |
Memukul belon Contoh aktiviti: 1. Memukul belon 2. Belon angkasa | Manipulasi alatan Berkebolehan melakukan kemahiran memukul belon menggunakan anggota badan. | 1..4.7 Memukul belon ke atas menggunakan tangan,lengan dan kaki berterusan. 2.3.8 Mengenal pasti titik kontak atau sentuh pada objek yang dipukul. 5.2.1 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti baru dalam Pendidikan Jasmani. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Belonminton EMK: Kreativiti & Inovasi Modul: m/s :101 - 103 | |
42 | Jantungku cergas Contoh aktiviti: 1. Berlari dan lompat bintang | Kapasiti aerobik Berkebolehan melakukan aktiviti yang membina kapasiti aerobik. | 1.2.4 Melakukan lompat tali yang diayun berulang-ulang oleh dua orang rakan. 3.2.1 Melakukan aktiviti berterusan dalam jangka masa yang ditetapkan. 4.2.3 Menyatakan senaman yang boleh menguatkan jantung. 5.4.2 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti dalam kumpulan. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Jantungku cergas Modul: m/s :178 - 180 |
Jantungku cergas Contoh aktiviti: 1. Cuit sakit 2. Lompat putaran tali | Kapasiti aerobik Berkebolehan melakukan aktiviti yang membina kapasiti aerobik. | 1.2.4 Melakukan lompat tali yang diayun berulang-ulang oleh dua orang rakan. 3.2.1 Melakukan aktiviti berterusan dalam jangka masa yang ditetapkan. 4.2.3 Menyatakan senaman yang boleh menguatkan jantung. 5.4.2 Memperlihatkan rasa seronok melakukan aktiviti dalam kumpulan. | Pemerhatian / Pentaksiran Permainan kecil: Jantungku cergas Modul: m/s :178 - 180 |
没有评论:
发表评论