Sukatan Pelajaran Pendidikan Kesihatan
Pendidikan Kesihatan merupakan suatu proses membekalkan atau menggunakan pengalamaan bagi mempengaruhi secara mendalam kefahaman, sikap dan amalan berhubung dengan kesihatan individu, keluarga dan komuniti.
FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN
Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha
berterusan ke arah lebih memperkembangkan
potensi individu secara menyeluruh dan
bersepadu untuk melahirkan insan yang
seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani,
emosi dan jasmani, berdasarkan kepercayaan
dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah
bertujuan untuk melahirkan warganegara
Malaysia yang berilmu pengetahuan,
berketerampilan, berakhlak mulia,
bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai
kesejahteraan diri serta memberi sumbangan
terhadap keharmonian dan kemakmuran
keluarga, masyarakat dan negara.
PENGENALAN
Kurikulum Pendidikan Kesihatan digubal untuk memenuhi
keperluan pertumbuhan dan perkembangan individu bagi
membentuk masyarakat sihat yang mengamalkan gaya hidup
sihat. Kurikulum ini dibahagikan kepada tiga tunjang pembelajaran
iaitu Kesihatan Diri dan Keluarga, Gaya Hidup Sihat, Kebersihan
dan Keselamatan Persekitaran. Tiga tunjang ini membantu
mencapai matlamat dan objektif Pendidikan Kesihatan.
Murid perlu memahami dan menghayati pengetahuan, kemahiran
dan pengalaman Pendidikan Kesihatan agar dapat mengamalkan
gaya hidup sihat sebagai budaya masyarakat Malaysia. Murid
dididik supaya sentiasa bersedia menyesuaikan diri dengan
cabaran perubahan persekitaran dan sosial.
Kurikulum Pendidikan Kesihatan yang terancang dan persekitaran
yang kondusif dapat menggalakkan proses pengajaran dan
pembelajaran bagi meningkatkan potensi individu ke tahap
optimum.
MATLAMAT
Pendidikan Kesihatan bertujuan membantu murid meningkatkan
pengetahuan kesihatan, memupuk sikap positif terhadap
kesihatan, dan mengamalkan gaya hidup sihat.
OBJEKTIF
Murid boleh :
1. mempertingkatkan pengetahuan kesihatan diri, keluarga,
masyarakat dan persekitaran;
2. menguasai kemahiran bagi menghadapi dan menangani
masalah dan isu berkaitan dengan kesihatan;
3. membentuk sikap yang positif terhadap kesihatan
berasaskan pengetahuan dan pengalaman;
4. menjadikan gaya hidup sihat sebagai rutin harian; dan
5. berperanan aktif dalam meningkatkan kualiti kehidupan
masyarakat secara keseluruhan.
ORGANISASI KANDUNGAN
Kandungan mata pelajaran ini menekankan gaya hidup sihat
sesuai dengan ciri dan keperluan murid. Pendekatan yang
dicadangkan bagi mata pelajaran ini ialah pembelajaran melalui
aktiviti. Murid perlu diberi peluang mempelajari pengetahuan,
kemahiran dan nilai berkaitan dengan mata pelajaran dengan
melakukan aktiviti, eksperimen dan amalan rutin. Penyertaan aktif
setiap murid dalam kelas Pendidikan Kesihatan adalah diwajibkan.
Murid perlu diberi peluang untuk meluahkan emosi,
memperkembangkan proses mental dan membentuk perhubungan
yang sihat dalam suasana yang membina.
Pengalaman Pendidikan Kesihatan merangkumi tiga aspek
penting, iaitu:
i. Penglibatan murid secara aktif.
ii. Interaksi yang membina dan kreatif.
iii. Penyimpanan rekod kegiatan murid sebagai bukti
bahawa pembelajaran telah berlaku.
KEMAHIRAN BERFIKIR
Murid perlu menguasai kemahiran berfikir secara kritis, kreatif dan
inovatif. Kemahiran berfikir yang terdapat dalam mata pelajaran ini
termasuk membanding dan membeza, meneliti bahagianbahagian kecil dan keseluruhan, menyusun mengikut urutan,
membuat inferens, menjana dan menghasilkan idea, dan
mencipta analogi. Mata pelajaran ini juga mendidik murid
membuat keputusan yang bijak dan menyelesaikan masalah.
NILAI-NILAI MURNI
Nilai murni yang terdapat dalam mata pelajaran Pendidikan
Kesihatan selaras dengan matlamat mata pelajaran ini. Antara
nilai yang perlu diterapkan dan diamalkan ialah kebersihan,
keselamatan, tanggungjawab, keprihatinan, kasih sayang dan
kerjasama.
STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Mata pelajaran ini menggalakkan teknik dan gaya pembelajaran
secara kendiri, akses kendiri dan terarah kendiri bagi tumpuan
peningkatan pelbagai kecerdasan murid. Dalam setiap kegiatan
pembelajaran, pemupukan nilai serta pemahaman unsur kesihatan
dihubungkaitkan dengan kemahiran asas kesihatan. Amalan rutin
kesihatan dilakukan dalam suasana riang dan meyakinkan.
PENILAIAN
Penilaian ialah proses untuk mengesan perkembangan,
kebolehan, kemahuan dan pencapaian murid yang perlu dibuat
dalam pergerakan dan dikaitkan dengan kurikulum. Penilaian
merupakan sebahagian daripada proses pengajaran dan
pembelajaran yang dijalankan secara berterusan. Penilaian mata
pelajaran ini dirancang dan dikendalikan oleh guru di peringkat
sekolah. Instrumen penilaian dibina dan ditadbir oleh guru.
Penilaian boleh dibuat secara pemerhatian, penulisan dan lisan.
Guru juga perlu membuat pemeriksaan fizikal secara berkala.
Hasil penilaian digunakan untuk tindakan susulan bagi
meningkatkan pembelajaran murid dan memperbaiki pengajaran
guru. Pelaporan perlu dibuat di peringkat sekolah bagi memberi
maklum balas kepada murid, ibu bapa dan guru lain.
Sukatan pelajaran disusun mengikut tiga tunjang pembelajaran,
iaitu:
1. Kesihatan Diri dan Keluarga.
2. Gaya Hidup Sihat.
3. Kebersihan dan Keselamatan Persekitaran.
Tunjang pembelajaran tidak perlu diajar mengikut urutan. Tajuktajuk setiap tunjang pembelajaran adalah seperti berikut:
1. Kesihatan Diri dan Keluarga
(a) Kesihatan Diri
(b) Perasaan
(c) Kekeluargaan
2. Gaya Hidup Sihat dan Selamat
(a) Pemakanan
(b) Pengurusan Konflik dan Stres
(c) Penyalahgunaan Bahan
3. Kebersihan dan Keselamatan Persekitaran
(a) Keselamatan
(b) Penyakit berjangkit
(c) Pertolongan Cemas
没有评论:
发表评论